A magyar közúti fuvarozók uniós esélyeivel kapcsolatban zajlott miniszteri tanácskozás a V4-ek minisztereivel és az érintett országok képviselőivel, amelyen a NiT Hungary, a legnagyobb taglétszámú közúti fuvarozói érdekképviselet is felszólalt és kérdéssel fordult a szakpolitikusokhoz.

“A mai eseményen is kiderült, hogy nem vagyunk egyedül a magyar fuvarozó vállalkozókért folytatott harcban, hiszem, hogy nemzetközi összefogással meg tudjuk menteni a 95%-ban kkv-kból álló szektort, amely kb. 120.000 embernek ad megélhetést Magyarországon. A NiT Hungary a mai tanácskozás mellett minden fórumon felszólalt és ki fog állni a jövőben is a magyar fuvarozókért”

– mondta el Dittel Gábor a NiT Hungary főtitkára a március 6-i tanácskozáson.

E pillanatban is zajlik az ún. Mobilitási Csomag vitája az Európai Parlamentben, amely tucatnyi, nemzetközi közúti fuvarozást szabályozó rendelet és irányelv módosítását célozza, és alapjaiban változtatja meg a tevékenység jogi környezetét. Így kb. 13.000 magyar vállalkozás és ezekben dolgozó 120 000 ezer munkavállaló alapvető esélyeire lehet hatással az uniós piacon.

Az utóbbi években a nyugat-európai tagállamok többsége protekcionista intézkedésekkel igyekezett a jelentős piacokat birtokló közép-kelet európai fuvarozókat – így a magyar vállalkozásokat is – kiszorítani saját belső piacáról. Ennek eddigi lépései:

  1. Egyes uniós tagállamok a Posting (kiküldetési) irányelvet a közúti fuvarozó vállalkozásokra is érvényesnek tekintették.
  2. Ezekben a tagállamokban kötelezendően alkalmazandó minimálbér-szintek előírása a külhonos fuvarozó vállalkozások gépkocsivezetői részére, illetve a gépkocsivezetők előzetes (általában fél évre érvényes) regisztrációja.

A Dr. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár által megnyitott tanácskozáson Románia, Dánia, Csehország, Szlovákia, Bulgária, Lengyelország, Horvátország, Litvánia, Szlovénia, Lettország és Magyarország közúti fuvarozásban érdekelt képviselői közösen keresték a megoldást az Európai Unió egyes tagállamai által bevezetett piactorzító és diszkriminatív lépésekre.

Előzmények és háttér

Az Európai Bizottság álláspontja szerint egyes tagországok valóban sértik az EU erre vonatkozó szabadságelvét. Jelenleg Franciaországgal, Ausztriával és Németországgal szemben is lezáratlan kötelezettségszegési eljárás van folyamatban. Ezen országok akadályozták/akadályozzák a szolgáltatások szabad áramlását protekcionista, külgazdaság ellen védekező gazdaságpolitikai és adminisztrációs intézkedéseikkel.

A hátrányosan érintett fuvarozó vállalkozások számára az Európai parlament Mobilitás Csomagja jelentheti a megoldást. Ennek a törvény csomagnak a meghatározásában a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary is részt vállal, aktív tanácsadó, véleményező partnerként. Az érdekvédelmi szervezet Deli Andor európai parlamenti képviselővel, a TRAN bizottság (közlekedési és idegenforgalmi bizottság) állandó tagjával együttműködve képviseli a teljes magyar fuvarozó társadalom, így a 13.000 vállalkozás érdekeit.

2017 novemberében a Mobilitási Csomag gyakorlati hatását bemutató konferencián Brüsszelben szólaltak fel és tartottak előadást a negatív hatásokról.

2017 őszén az EU szociális minisztereinek tanácsa kiemelte a közúti fuvarozást a Posting irányelv hatálya alól, ezt a NiT Hungary részsikerként könyveli el.

A mai, március 6-i V4-es miniszteri szintű tanácskozás fontos állomás. Ahogyan a NiT Hungary által szervezett Fuvarozó Vállalkozók Bálján Wáberer György miniszterelnöki megbízott is megfogalmazta:

“Szélesebb körű összefogásra van szükség azoknak a kelet- és dél-európai országoknak az illetékeseivel, akikkel szemben Nyugat-Európában a piackorlátozó intézkedéseket bevezették”

A mai V4-es tanácskozást követi a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének márciusi rendkívüli, nyílt- és sajtónyilvános elnökségi- és FB ülése egyetlen napirendi ponttal, amely az európai uniós jogalkotással, a Mobilitási csomaggal kapcsolatos fejlemények magyar vonatkozású áttekintése lesz.

Itt ül egy asztalhoz Takács Szabolcs, a Miniszterelnökség az Európai Uniós Ügyekért Felelős Államtitkárság államtitkára, a NiT Hungary Elnöksége és Felügyelőbizottsága, Deli Andor EP képviselő, a TRAN állandó tagja, a bizottság mobilitási csomaggal kapcsolatos néppárti felelőse és a tervek szerint Dr. Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Az ülés 2018. március 21-én a NiT Hungary székházának konferenciatermében lesz.

A csúcstalálkozó fotói / Forrás: utononline.hu