2018. június elsejétől súlyos pénzügyi szankciók fenyegetik a közúti fuvarozókat, ekkor ér véget ugyanis a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) tesztüzeme. A próbaüzem azonban rámutatott a rendszer problémáira: a mérőberendezések és az egyéb hídmérlegek adatai között átlagosan 3 tonna eltérés mutatkozik. Az érdekképviseleti szervezetek ezért levélben fordultak a minisztériumhoz, amelyben a TSM tesztüzemének meghosszabbítását és a korábban a Bírságrendeletben is biztosított 500 kg túlsúly és túlterhelés tolerancia érték újbóli bevezetését kérik.

 

A közúti fuvarozói érdekképviseleti szervezetként a NiT Hungary, a FUVOSZ és az MKFE, valamint a Magyar Szállítmányozók Szövetsége és Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége egyeztetést folytatott. Az összefogás és a tárgyalás témája a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) tesztüzemének közeledő kifutása és a közúti fuvarozókat 2018. június 1-jétől fenyegető súlyos pénzügyi szankciók veszélye volt. Az egyeztetés után a szervezetek közös levélben fordultak a minisztériumhoz. A próbaüzem december 31-ig történő meghosszabbításával szeretnék elkerülni a várhatóan igen nagy számú jogsérelmet, amely a mérés pontatlanságaiból adódik, illetve azokat a kedvezőtlen társadalmi reakciókat és negatív gazdasági hatásokat, amelyeket a tömeges bírságolás gerjeszthet.

A TSM-rendszer próbaüzeme 2018 februárjában kezdődött, megállapított jogsértés esetén a járművek üzembentartói úgynevezett „nullás”, figyelmeztető határozatot kaptak, június elsejétől azonban már megkezdődne a bírságok kiszabása. Azonban a rendszer még nem működik kifogástalanul, a mérőpontok által rögzített mérési eredmények ugyanis minden esetben jelentős súlyhatár túllépést mutatnak a fel- és lerakóhelyi, vagy a Magyar Közút által üzemeltetett hídmérlegek mérési eredményeihez képest. Átlagosan 3 tonna eltérés mutatkozik, ami még az 5 százalékos korrigálást követően is bírságolással együtt járó túlsúlyt jelent, ugyanez a probléma a tengelyterhelés mérésnél is jelentkezik. A mérőberendezések pontatlansága így a vétlen szolgáltatókat is súlyos bírságnak fogja kitenni, ami jelentős elégedetlenséget válthat ki. Az érdekvédelmi szervezetek ezért a TSM-rendszer élesítésének elhalasztását javasolják úgy, hogy a rendszer csak akkor lépjen éles működésbe, ha a hitelesített mérőpontok legalább 95 százalékával szemben, s legalább egy hónapos üzemi működés közben nem merül fel adat vagy gyanú, hogy téves mérési eredményeket szolgáltat.

Az érdekképviseleti szervezetek közös levele az alábbi hivatkozásra kattintva letölthető:
http://nit.hu/images/anyagok/TSM/20180523_NiT-Hungary_FUVOSZ_MKFE_MSZSZ_MLSZKSZ_level_TSM_hosszabbitas_ITM.pdf

fotó: magyaridok.hu