Fejlesztik az e-útdíj rendszerét, azon belül is a 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek útdíjfizetését lehetővé tevő HU-GO-t azért, hogy ebben a kategóriában kiszűrjék a hibásan megadott környezetvédelmi besorolásokat, és azokat automatikusan javítsák.  

A fejlesztéssel csökkenhet a kategóriatévesztésből adódó bírságolások száma, és az útdíjszedés is pontosabbá válik.  A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. tájékoztatása szerint az intézkedés a magyar tehergépjárműveket csak 2019 második felétől érinti.

A fejlesztés az adatfeltöltési szakaszban van. A HU-GO rendszerben 2018 decembere óta minden felhasználónak lehetősége van azokat az új típusú regisztrációs adatokat (gyártmány, gyártási év, alvázszám, forgalmi engedély) megadni, amelyek a környezetvédelmi besorolás helyességének igazolásához szükségesek. Ezzel a lehetőséggel már mintegy 10 ezer esetben éltek is.
Ugyanakkor 2019. február 3-tól ezeket az információkat már kötelező lesz megadniuk a HU-GO rendszerben azoknak az ügyfeleknek, akik külföldi felségjelzésű járművet regisztrálnak, vagy módosítják a már regisztrált jármű adatait – hívja fel a figyelmet a NÚSZ.
Ha a fejlesztés elkészül, a HU-GO rendszer – a bírság kiszabása mellett – a tévesen megadott környezetvédelmi besorolást automatikusan kijavítja az ügyfél tájékoztatásával. Az adatfeltöltési kötelezettségüket nem teljesítő ügyfeleknél pedig az érintett járművet a korszerűsített rendszer a legrosszabb környezetvédelmi kategória szerinti útdíjfizetésre kötelezi majd. Ez a szankció addig áll fenn, amíg az ügyfél nem tölti fel a szükséges adatokat.
A magyar fuvarozói érdekképviseletek által is szorgalmazott intézkedés erősíti a fuvarozói piacon belüli tisztességes versenyt, az ágazat szereplőit pedig még inkább jogkövető magatartásra ösztönzi.

(MTI)