Átalakítják a közúti közlekedés szabályait Németországban, a KRESZ tervezett új elemeit augusztus közepén mutatták be Berlinben.

A reform célja, hogy a közúti közlekedés biztonságosabb, igazságosabb és még inkább „klímabarát” legyen – emelte ki Andreas Scheuer szövetségi közlekedési miniszter.

A tárca egy sor szigorítást is javasol. A járdára, kerékpárútra parkoló és a második sorban – a szabályosan leállított járművek mellett, úttesten – várakozó autósok például az eddigi 15 eurós (4875 forint) bírság helyett 100 euróig terjedő büntetésre számíthatnak.

Az autópályákon baleseti helyszínre tartó rohamkocsiknak nyitott, úgynevezett mentősávban közlekedő járművezetőket még nagyobb, 200-230 eurós pénzbüntetéssel sújtják, és egy hónapra bevonják a jogosítványukat, amelyet két büntetőponttal együtt kapnak vissza.

Az újítások legnagyobb része a kerékpáros közlekedés biztonságának erősítését szolgálja. Az előzésről szóló szabályok közül például törlik a „megfelelő oldaltávolság” meghatározást, amelynek helyére az kerül, hogy lakott területen legkevesebb 1,5 méter, lakott területen kívül pedig legkevesebb 2 méter előzési oldaltávolságot kell tartani a kerékpárosokat kikerülő gépjárművekkel.

Ugyancsak a kerékpárosokat védi, hogy 3,5 tonnát meghaladó össztömegű tehergépjárművel csak „lépésben”, legfeljebb óránkénti 7-11 kilométer közötti sebességgel szabad jobbra kanyarodni. A szabály megszegése 70 eurós pénzbüntetéssel és egy büntetőponttal jár. A minisztérium azért kezdeményezi ezt a szigorítást, mert a halálos vagy súlyos kerékpáros balesetek nagy részét jobbra kanyarodó tehergépjárművek okozzák.

A javaslat szerint a helyi hatóságok kijelölhetnek úgynevezett kerékpáros övezeteket is, amelyekbe csak kerékpárral vagy elektromos meghajtású kisjárművekkel lehet behajtani, és legfeljebb óránkénti 30 kilométeres sebességgel szabad közlekedni.

A reform révén számos új KRESZ-tábla is megjelenhet a német utakon, például a kerékpárosok és motorkerékpárosok megelőzésének tilalmát jelző tábla és a gyorsforgalmi kerékpárutat jelző tábla. A klímabarát közlekedést ösztönző javaslatok közé tartozik, hogy az elektromos meghajtású járművek mellett azok a személygépkocsik és oldalkocsis motorkerékpárok is szabadon használhatják a buszsávokat, amelyekkel legkevesebb három személy utazik, és külön parkolóhelyeket jelölhetnek ki a közösségi autómegosztó rendszerekben üzemeltetett gépkocsik számára.

A reformcsomag tárcaközi egyeztetése elkezdődött. A minisztériumok után a tartományi kormányok és az érintett társadalmi szervezetek véleményezhetik a terveket. A KRESZ-rendelet módosításához a tartományoknak is hozzá kell járulniuk, az ügyben a törvényhozás tartományi kormányokat összefogó kamarája (Bundesrat) dönt majd. A közlekedési tárca szándéka szerint az új szabályok egy részét még az idén bevezetik.

 

Forrás: MTI