A hatóságok a schengeni külső határszakaszon fokozott ellenőrzést végeznek a tehergépjárműveknél, ami a jogkövető magyar fuvarozó vállalkozások versenyképességét is védi. Az útdíjat elkerülő, és így a hazai árak alatt dolgozó román, bolgár és ukrán fuvarozókat feltartóztatják, amíg útdíjtartozásukat nem rendezik. A NiT Hungary évek óta szorgalmazza a külföldiek útdíjfizetésének fokozott ellenőrzését és a magyarországi elmaradt útdíjak hatékonyabb beszedését.  

November elejétől jelentősek megnőttek a teherforgalmi várakozási idők, elsősorban a román – magyar határátkelőkön. A megnövekedett járműforgalom és a szűkös áteresztő-kapacitások mellett a várakozási idők növekedésének vélhető oka, hogy a hatósági ellenőrzés kiterjed a külföldi tehergépjárművek útdíj-hátralékainak ellenőrzésére is. Azokat a járműveket, melyek üzembentartói a NÚSZ nyilvántartásai szerint díjhátralékkal rendelkeznek, mindaddig feltartóztatják, amíg nem rendezik a tartozásukat.

Az intézkedés megszüntetheti azt a versenyelőnyt, melyet azok a külföldi fuvarozók élveznek, akik nem tesznek eleget magyarországi útdíjfizetési kötelezettségüknek. Ilyen értelemben az útdíjfizetés szigorú ellenőrzése, a hátralékok, tartozások beszedése és az úthasználó által bejelentett jármű-emissziós adatok ellenőrzése összecseng azokkal a piacvédelmi törekvésekkel, melyekre a NiT Hungary évek óta rendkívüli hangsúlyt fektet érdekvédelmi tevékenysége során. „Az útdíjat elkerülő nemzetközi fuvarozó vállalkozások a hazai árak alatt tudnak dolgozni, ami komolyan károsítja a magyar vállalkozások versenyképességét. A NÚSZ szakembere egy korábbi konferencián például elmondta, hogy az elmúlt időszakban mintegy 30 %-kal növekedett a jogosulatlan úthasználat a HU-GO rendszerben, kiemelten a román, lengyel és bolgár úthasználók körében. Az útdíj jelentős tétel egy fuvarozó vállalkozás díjában, így abban bízunk, hogy a mostani ellenőrzési akciók megállítják ezt a folyamatot, és jogkövető magatartásra kényszeríti a külföldi vállalkozásokat, ami hosszú távon erősítheti a magyarok piaci helyzetét” – emeli ki Füle László, a NiT Hungary elnöke.

Az ORFK előzetes tájékoztatása szerint az ellenőrzések hatékonyak; az ellenőrzött külföldi járművek 60-70%-ánál díjtartozás állapítható meg, ezek a járművek nem folytathatják útjukat, és a hatóság a nem fizetett útdíjakat beszedi.