2024. május 22-től új EU-s szabályok lépnek életbe a különjárati autóbuszok vezetési és pihenőidőinek szabályozásában, jelentősen megkönnyítve ezzel a sofőrök munkáját.
A változtatások célja, hogy a buszvezetők rugalmasabban szervezhessék munkájukat, figyelembe véve a különjárati közlekedés szezonális jellegét és az utazások során gyakran szükséges rögtönzött megállókat. A vezetési idők általában rövidebbek, és a vezetők szállodákban tölthetik az éjszakákat, ritkán vezetnek éjszaka.
Az új rendelet, az Európai Parlament és a Tanács 2024/1258 (2024. április 24.) rendelete három fő könnyítést vezet be.
Az egyik ilyen változás a 45 perces szünet feloszthatósága. A járművezetők a jövőben a 45 perces szünetet két, egyenként legalább 15 perces részre oszthatják fel, ha közben betartják a legalább 45 perces teljes szünetet.
Amennyiben a járművezető hatnapos vagy hosszabb különjárati szolgáltatást végez, lehetősége van a napi pihenőidő kezdetét legfeljebb egy órával elhalasztani, feltéve, hogy a nap folyamán a vezetési idő nem haladja meg a hét órát. Ez az eltérés a szolgáltatás időtartama alatt egyszer, illetve nyolcnapos vagy annál hosszabb szolgáltatás esetén legfeljebb kétszer alkalmazható.
Ezen felül lehetőség nyílik a belföldi forgalomban is arra, hogy az egyszeri különjárati személyszállítási műveletet végző sofőrök a heti pihenőidő kezdetét elhalasszák legfeljebb 12 egymás utáni négy órás időszak utánra.
Ezek a módosítások jelentősen növelik a különjárati buszvezetők munkavégzésének rugalmasságát, anélkül, hogy veszélyeztetnék a közlekedésbiztonságot.
Borítókép: Pexels