Mintegy 20–25 százalékkal drágulhatnak 2024-ben az áruszállítási és logisztikai díjak a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének előrejelzése (MLSZKSZ) szerint.
Jelentősen nőnek a logisztikai ágazatot érintő költségek, ami hatással van a fuvarozási és raktározási díjakra is. Literenként 41 forinttal emelkedett az üzemanyagok jövedéki adója, valamint érdemben nőnek a közúti áruszállítást terhelő útdíjak, illetve folyamatosan bővül az útdíjköteles szakaszok száma is Magyarországon. Az adó-, illetve díjemelés hátterében részben EU-s jogharmonizációs okok állnak, a tagállamok sorra emelik az úthasználati díjakat, Németországban például az eddigi kétszeresére.
Az MLSZKSZ számítása szerint Magyarországon átlagosan több mint 59 százalékkal emelkedik az útdíjköltség, ami önmagában 8-10 százalékkal növeli a fuvardíjakat. Ehhez jön hozzá a jövedékiadó miatti jelentős üzemanyag-drágulás (5 százalék), valamint a bérköltségek kétszámjegyű (minimum 10–15 százalékos) növekedése. Összeségében legalább 25 százalékkal lesznek kénytelenek idén növelni díjaikat a fuvarozók a szövetség szerint.
Az áruszállítás mellett a raktárlogisztikai költségek is drágulnak 2024-ben a magas infláció, a munkabérek emelése és a bérleti díjak növekedése miatt. A energiaárak csökkenése ugyan mérsékelheti a költségeket, de kompenzálni nem tudja.
„A költségek növekedése az egész logisztikai ágazatot érinti, a díjak emelése nélkülözhetetlen a fuvarozási kapacitások fenntartásához, főként egy olyan időszakban, amikor a csökkenő fogyasztás miatt visszaesőben vannak az áruszállítási volumenek” – hangsúlyozza Bíró Koppány Ajtony. Az MLSZKSZ főtitkára hozzátette, „ha nincs díjemelés, a cégek le kell építsék a kapacitásaikat, ami később nagyon sokba kerül majd a gazdaság minden szereplőjének. Egy gazdasági fellendülés esetén csak nehezen lehet újraépíteni a megszüntetett képességeket (humánerő, technika, fuvareszköz), ennek árát pedig a megbízók többszörösen fogják megfizetni.”
Az MLSZKSZ szerint a 2024-es költségemelkedés hatására így is sok kisebb fuvarozócég kényszerülhet bezárni, elsősorban azok, amelyek az megbízókkal kötött előnytelen szerződéseik miatt nem tudják a növekvő költségeket beépíteni az áraikba, és nem rendelkeznek megfelelő likviditással.
Mint ahogy korábban megírtuk, idén igen nehéz helyzetből vágott neki az idei évnek a magyar közúti személy- és áruszállítói alágazat. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary együttműködésre és közös cselekvésre szólította fel az iparágat, remélve, hogy a kormányzati intézkedések enyhíteni tudják a válságot.
Category: Aktuális
Abstract:
Tags: