221 ellenőrzött járműből 47 büntetés – ez az első napok eredménye a hollandiai razzia során. A holland Infrastrukturális és Vízügyi Minisztérium irányítása alatt működő Életminőség és Közlekedési Felügyelet februárban 221 gépjárművet ellenőrzött, és 47 esetben szabtak ki pénzbüntetést arra hivatkozva, hogy a tehergépjármű-vezetők a gépjármű kabinjában töltötték a pihenőidejüket.
A NiT Hungary tájékoztatása szerint az ellenőrzéseket az ország egész területén, az A1, A2, A16, A20, A58, A59 és A67 autópályák mentén végezték, a kiszabható büntetés maximuma 1500 EUR. A felügyelet a továbbiakban is folytatja az ellenőrzést, kiemelt figyelmet fordít a hétvégi pihenőidők betartására és konzultál a közlekedési ágazatok szereplőivel a parkolóhelyeken hagyott járművek biztonságos elhelyezésével kapcsolatban. A tájékoztatás kiemeli, hogy a hatóságok az ellenőrzések során főként a kelet-európai gépjárművezetők megfelelő munkakörülményeire összpontosítanak majd.
Az események előzménye, hogy az Európai Unió Bírósága 2017. december 20-i, a járművezető pihenőideje, a napi pihenőidők és a csökkentett heti pihenőidők lehetőségét szabályozó 561/2006/EK rendelet tárgyban hozott ítéletében azt a következtetést vonta le, hogy az európai uniós jogszabály tiltja, hogy a járművezetők a rendszeres heti pihenőidejüket a járműben töltsék.
A Nagykövetség tájékoztatása kitér arra is, hogy az ellenőrzések a holland médiában is jelentős visszhangot váltottak ki, „kirívó” ellenőri tapasztalatokról, és hat hónapos hazatérés nélküli járműben töltött időkről beszámolva, külön hangsúlyozva, hogy az ilyen esetekben közelebbről meg nem nevezett „kelet-európai” tagállamok gépkocsivezetőiről van szó.
Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára szerint:
„Hogy a szankcionált 47 esetből (az ellenőrzött mennyiség 21%-a) mennyire lehet általános következtetéseket levonni, az nehezen megmondható. A legnagyobb magyar közúti fuvarozói érdekképviselet, a NiT Hungary ebben a kérdésben következetes álláspontot képvisel: bár az Európai Unió Bírósága 2017. december 20-i ítélete egyértelműsíti a szabályt, azzal kapcsolatosan az 561/2006/EK rendelet hatályba lépése óta nem volt tapasztalható nyugat-európai tagállami számonkérés, ellenőrzés, szankcionálás. Mivel a nemzetközi közúti fuvarozás az elmúlt évtizedekben bizonyos szokványokhoz alkalmazkodott, ilyen jellegű intézkedést ad hoc módon nem lehet ráerőltetni a szakmára. A szabály következetes alkalmazását meg kell, hogy előzze a szükséges infrastruktúra kiépítése, a jármű- és árubiztonság feltételeinek teljes körű megteremtése! Nem véletlen, hogy az európai uniós jogalkotási folyamatok is felvetik a tagállami „tanúsított” parkolók kialakításának szükségességét; mindaddig, amíg a jármű- és árubiztonság feltételei az egyes tagországokban nem állnak rendelkezésre, az ilyen jellegű hatósági erődemonstráció a tagállami protekcionizmus egyértelmű megnyilvánulása.”
Ha valaki kíváncsi arra, hogy az óriási kikötőforgalmat bonyolító Hollandiában hány biztonságos (elkerített, kivilágított, kamerával megfigyelt) parkolóhely áll rendelkezésre, ahol a gépkocsivezető részére szálláslehetőség is biztosított, akkor azt a www.transparking.eu honlapon megkeresheti. A portál szerint összesen három, alig több mint 500 parkolóhellyel…
A magyarok lépnek a kelet-európaiakat jelentősen érintő változásokkal kapcsolatban.
2018. március 21-én, szerdán 10.00-tól kb. 11.30-ig rendkívüli, nyílt és sajtónyilvános elnökségi és FB ülésre kerül sor a NiT Hungary budapesti székházának konferenciatermében, melynek egyetlen napirendi pontja az európai uniós jogalkotással, a Mobilitási csomaggal kapcsolatos fejlemények áttekintése. Az ülés vendége lesz és tájékoztatást tart Deli Andor EP képviselő, a TRAN (közlekedési és idegenforgalmi bizottság) állandó tagja, a bizottság mobilitási csomaggal kapcsolatos árnyék-jelentéstevője.