Idén áprilisban az Európai Parlament egy olyan tervezetet fogadott el, amely szerint 2040-re a kamionok átlagos károsanyag-kibocsátását 90%-kal kell csökkenteni a 2019-es szinthez képest.

Az Euractiv cikke alapján az EP által elfogadott tervezet előírja, hogy az új nehézsúlyú járművek (HDV-k) átlagos szén-dioxid-kibocsátása 2030-ra 45%-kal, 2035-re 65%-kal, majd 2040-re 90%-kal csökkenjen.

Ez a lépés az akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyaggal működő kamionok számának növekedését fogja elősegíteni, miközben a dízel kamionok száma csökkeni fog az EU jogalkotói szerint. 2023-ban a dízel kamionok még mindig a kamioneladások 96%-át tették ki.

A városi buszokra még szigorúbb szabályok vonatkoznak, és ezek szerint 2035-re teljes mértékben ki kell vezetni az új dízel járműveket.

„A zéró kibocsátású kamionokra és buszokra történő átállás nemcsak a klímacélok eléréséhez kulcsfontosságú, hanem városaink levegőjének tisztaságát is elősegíti,” nyilatkozta Bas Eickhout, a Zöldek/EFA EP képviselője.

Eickhout hozzátette higy a tervezet erős ösztönző faktor lehet az elektromos megoldások és a hidrogéntechnológia irányába való beruházások növelésére.

A törvény 341 igen szavazattal, 268 ellenző szavazattal és 14 tartózkodással került elfogadásra. A jobboldali EPP, a nacionalista ECR és a szélsőjobboldali ID csoportok többsége ellenezte az új szabályokat.

A nagy kamiongyártók többsége támogatta a célokat, Martin Lundstedt, a Volvo Csoport vezérigazgatója szerint a célok „kemények, de megvalósíthatóak”.

Lundstedt kiemelte, hogy a gyártók készen állnak a szükséges zéró kibocsátású járművek leszállítására, de hangsúlyozta, hogy az ilyen típusú kamionok elterjedésének ösztönzése érdekében szükséges lenne a dízelárak növelése a “karbonárak” emelésén keresztül.

Az EU továbbá törvényben kívánja előírni a tagállamok számára, hogy 2030-ra minden 60 kilométerenként építsenek kamion töltőállomásokat, és minden 200 kilométerenként hidrogén töltőállomásokat az EU fő útvonalain.

A törvénytervezet hivatalos jóváhagyása még az EU tagállamainak miniszterei előtt áll, bár az EU nagykövetei közötti informális próbaszavazás alapján a többség a tervezet mellett áll.

Borítókép: Pexels