A koronavírus terjedésének megállítását célzó nemzetközi intézkedések, legfőképpen az
olaszországi hírek bizonytalanná teszik a magyar fuvarozó vállalkozásokat a kialakult
helyzetben követendő protokollról. A NiT Hungary és a fuvarozó vállalkozások is fontosnak
tartják, hogy a jelenlegi helyzetben is biztosítva legyen az ellátási lánc fenntartása,
azonban szeretnék a gépjárművezetők egészséges és biztonságos munkavégzés
feltételeihez való jogát is biztosítani.
A Konzuli Szolgálat tájékoztatása szerint Olaszországot – az olasz miniszterelnök március 9-i,
az ország teljes területére kiterjedő korlátozás bejelentése után – a Külgazdasági és
Külügyminisztérium II. fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok listájába sorolja, és
felhívta a magyar állampolgárok figyelmét, hogy lehetőség szerint minél hamarabb
gondoskodjanak a Magyarországra történő hazajutásról. A hivatalos szervek tájékoztatása
azonban csupán a római magyar nagykövetség oldalán, egy mondattal terjed ki a fuvarozás
kérdésére, miszerint ellenőrzés esetén az árufuvarozóknak szintén igazolniuk kell úticéljukat.
Dittel Gábor, a 4000 fuvarozó vállalkozást tömörítő NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti
Fuvarozó Ipartestülete) ügyvezető főtitkára ezért levélben fordult az Operatív Törzshöz
„Tagvállalatainktól folyamatosan érkeznek hozzánk a kérdések a kialakult helyzettel
kapcsolatban, és a vírus további terjedése esetén ezek már nem csak Olaszországgal
kapcsolatban vetődnek fel. Jelen pillanatban arra a kérdésre sem tudunk biztos választ adni,
hogy a vállalkozásaink végezhetnek-e fuvarozási tevékenységet Olaszország területén, mind
a kétoldalú, mind a tranzit fuvarfeladatok esetében is bizonytalanság van. Amennyiben az
árufuvarozás nem tiltott a karantén alatt álló Olaszországban, úgy van-e arra bármilyen, az
olasz kormány részéről is közzétett protokoll, hogy az áruval Olaszország területére belépett
fuvareszköz és a gépjárművezető, az ország területéről ki is léphet az áru lerakodását, vagy
egyéb felrakodást követően, vagy vannak-e külön biztonsági intézkedések, amiket be kell
tartani” – emelte ki Dittel Gábor.
Mivel egyre több gépjárművezető, sokszor a családja kérésére, megpróbálja elkerülni a
koronavírussal fertőzött területeket érintő munkavégzést, felmerül az a kérdés is, hogy
milyen külön biztonsági- és megelőző intézkedéseket tegyenek a magyar munkáltató
fuvarozó vállalkozások a munkavállalóik megvédése érdekében, valamint hogyan
biztosítható a munkavállalók egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeihez való joga
egy esetleges olaszországi fuvarviszonylat esetén?
Emellett a NiT Hungary, legnagyobb szakmai szervezetként, 4000 tagvállalatától már
elkezdte begyűjteni a szakmacsoport veszteségeinek csökkentésére irányuló
intézkedésekhez használható információkat.