Eltúlzottnak tartja a Waberer’s gyorsjelentését övező várakozásokat a Concorde elemzője. A számokat az autóipari nehézségek és a nemzetközi szállítmányozási üzletág gyenge teljesítménye húzhatja le Bukta Gábor szerint.
Nagy bizonytalanság övezi a Waberer’s első negyedéves gyorsjelentését. A Concorde elemzője szerint nem biztos, hogy megalapozottak a csoport pénteken publikálandó beszámolója körüli felfokozott várakozások. Bukta Gábor a Világgazdaságnak elmondta, a Waberer’s számára fontos győri Audi-gyárban most folyamatos a termelés, és egyelőre nincsenek is információk a gyártás csiphiányra visszavezethető csökkentéséről.
Az Audinál belső logisztikai partnerként van jelen a Waberer’s, így megnyugtató, hogy Győrben zavartalan a gyártás, ugyanakkor a logisztikai cég bevételei 20 százalékban az autóipartól jönnek, így az ott tapasztalt lassulás jókora rizikó a számára. Bukta Gábor szerint sem bevételi, sem pedig profitsoron nem lesz nagy visszapattanás a cégnél.
Hozzátette, az sem biztos, hogy a hitelezői felé teljesíteni tudja vállalásait a társaság, amely csak nagyon erős hatékonyságjavulás esetén tudja hozni a számokat, ami további feszültséghez vezethet.
Ha a bankok felé nem tesz eleget a törlesztési köztelezettségének, akkor újratárgyalhatják a szerződést, ami egyértelműen rontja a részvény megítélését – mondta Bukta Gábor.
Az olajdrágulás sem tesz jót a cégnek. Egyre szélsőségesebb árprognózisok látnak napvilágot, az eddigi 60-70 dolláros hordónkénti Brent-árat már 80 dollárosra várják az elemzők – hangsúlyozza a Concorde elemzője. Az áremelkedés hatásait pedig csak részben tudja továbbhárítani a társaság, így az olajár elszállása újabb kockázati tényező.
A társaság persze próbál védekezni. Nemrég írtak alá szerződést 250 új Volvo és Renault vontató lízingeléséről. Erdélyi Barna, a társaság vezérigazgatója lapunknak adott interjújában arról beszélt, hogy a flotta korszerűsítésével 6-8 százalékos üzemanyag-megtakarítást is el tudnak érni. Mivel az új járművek a második fél évben állnak majd üzembe, ez a mostani számokon nem segít.
A cégcsoportnál a Concorde elemzője szerint a legnagyobb probléma a nemzetközi szállítmányozási üzletággal van. Ennek lengyelországi lába, a Link túljutott az akvizíció utáni gyengélkedésen, alapvetően szép számokat hoz, de a Magyarországról működő nemzetközi szállítmányozás továbbra is tetemes veszteséget termel, és rövid távon nem is várható ebben változás. Bukta Gábor úgy véli, a menedzsmentnek erre kellene koncentrálnia, mert a Waberer’s hitelezői a nemzetközi fuvarozási szegmens eredményét figyelik árgus szemmel. A biztosítóval nincs gond, megbízhatóan teljesít.
Kedvező viszont, hogy a társaság aktívan részt vesz az intermodális szállításban, azaz a kamionok vasúti szerelvényeken való továbbításában, ugyanis a sofőrhiány és a környezetvédelmi szempontok miatt is ennek térnyerésére lehet számítani. Összességében csoportszinten minimális profittermelés is elképzelhető, a biztosítónak és a Waberer’s regionális szegmensének köszönhetően – tette hozzá Bukta Gábor.