Egyáltalán nem mondható el a kamionos szakmáról, hogy hétköznapi foglalkozás lenne. Ennek a nem mindennapi munkának a képviselői közül többszörösen emelkedik ki a hatodik „5 tengelyen-biztos kézzel!” vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági verseny győztese, Magyarország legjobb kamionsofőrje 2018-ban, Kormos Csaba Tibor.

A kék színben pompázó Mercedes Actros, valamint a Schmitz Cargobull félpótkocsija látványa összességében remegtetheti meg egyaránt a kisgyermekek és a felnőttek lábát. Az előbbieket nyilvánvalóan a jármű monumentalitása, míg az utóbbiakat az élmények és egy fárasztó, de izgalmas életvitel ragadhatja meg.

A hatodik „5 tengelyen-biztos kézzel!” vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági verseny döntőjének, amelyet Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára nyitott meg, idén is a zsámbék drivingcamp Hungary adott otthont.
Az elődöntőből továbbjutott kamionsofőrök között elsősorban a már jól ismert – többek között címvédők is – szakmabelieket köszönthettük, akik mellett olyan versenyzőket is láthattunk, akik az elődöntőbe és a döntőbe is először – vagy néhány éves kihagyással – jutottak tovább.

A szervezők a verseny céljai között fontos helyre állítják, hogy felhívják a figyelmet a biztonság közlekedés alapjaira, valamint, hogy hozzájáruljanak a szakma presztízsének növeléséhez a munkerőhiánnyal küzdő piacon. Továbbá nem utolsó szemtpontként fogalmazható meg, hogy a versenyen keresztül kiemeljék a tehergépjármű-vezetés adta lehetőségeket, amely egy izgalmas életvitellel, de olykor embert próbáló kihívásokkal is rendelkezik. És erre, valljuk be őszintén, nem mindenki alkalmas. Az idei versenyre a közel 500 nevező közül mindösszesen 40 tehergépjármű-sofőr rendelkezett megfelelő elméleti tudással. A továbbjutott 10 versenyző pedig a gyakorlatban is megmuttatta rátermettségét. Itt természetesen több befolyásoló tényező – stressz, adrenalin, koncentrációs készség – alakíthatja a sofőr teljesítményét.

Milyen küldetést kellett teljesíteni a szuperdöntőbe történő bejutásért?

A feladatokért felelős csapat a tavalyi évben két felvonásban versenyeztette a döntősöket, így látványosabbá és izgalmasabbá vált a futam. Ez idén sem alakult máshogy, a szuperdöntőbe a tíz versenyzőből már csak öten juthattak tovább.

Az első felvonásban 8 feladatot kellett teljesíteniük 8 perc alatt, természetesen a legnagyobb összpontszámmal ahhoz, hogy a következő 11 feladat startvonalához kormányozhassák a versenykamiont. A technikai csapat mindkét résznél mérte a versenyzők sebességét és idejét is.

A döntő első részében a versenyzőkre idén is várt a közel sem ismeretlen bójadöntés, amelyeket a kamion kerekeivel kellett teljesíteniük. A feladatok többsége – deszkára állás kanyarodás közben a kamion meghatározott kerekével, bójákkal kirakott területre történő beállás, megfordulás, majd kiállás – a kamionsofőrök ügyességét és vezetéstechnikáját állította kihívás elé.

A futam első részét a legmagasabb pontszámmal záró öt versenyző – Gasparovics Ferenc (4500), Szalai Gábor (5500), Domina Krisztián (5500), Könczöl András (5500) és Kormos Csaba Tibor (6000) – jutott tovább.

A továbbjutott öt kamionsofőr párhuzamosan végezte a gyakorlati és a komplex feladatsort, amelyekre 30 perc állt rendelkezésükre. A versenyzők a feladatok ismertetése alatt újjult erővel, de hevesebb szívdobogással ülhettek be a Mercedes Actros kormánya mögé. A szuperdöntőben közlekedésbiztonsági – útvonalkövetés ügyelve a közlekedő kerékpárosra – ügyességi, vezetéstechnikai – meghatározott sebesség elérésénél egy nagyobb, az úttesten lévő tárgy kikerülése –,valamint koncentrációs – az előre megnevezett feladatok útvonalán kitett információs- és közlekedési táblák felsorolása – feladatok várták a versenyzőket. Az idei elődöntőt meghatározó vezetéstechnikai manővert, a tolatást most sem úszhatták meg a versenyzők: egy veszélyes kanyar bevételét kellett teljesíteniük 10-15 km/h sebességgel.

A tehergépjármű-vezetők ezeket a manőverezési technikákat nap, mint nap használják munkájuk során, viszont a technikai csapat a feladatokat minden esetben egy kis játékkal fűszerezi meg az izgalom kedvéért.

2018 legjobb magyar kamionsofőrje jött, látott és győzött

Már a döntő selejtezőjében is szoros volt a küzdelem, az izgalom pedig továbbfokozódott a verseny második részében, amikor is a szervezők, a versenyzők és a nézők számára is nyilvánvalóvá vált, ki nyeri el idén a megtisztelő címet és a nettó 1.000.000 Ft-os fődíjat.

Kormos Csaba Tibor 22 300 ponttal Magyarország legjobb kamionsofőrjévé vált 2018-ban és egyúttal a hatodik „5 tengelyen-biztos kézzel!” vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági verseny győzteseként térhetett haza. Az egyéni vállalkozóként dolgozó Csaba először jelentkezett a versenyre, győzelme pedig mindenki számára meglepetést okozott, hogy a tavalyi évhez hasonlóan ismételten egy új versenyző léphetett fel a dobogó első fokára.

A díjakat a helyezetteknek Berzai Zsolt, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának rendőr alezredese, a Balesetmegelőzési Osztály mb. vezetője, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára és Dittel Gábor a NiT Hungary ügyvezető főtitkár adták át.

A dobogó második fokán Gasparovics Ferencnek 21 800 ponttal, a harmadik fokán pedig Könczöl Andrásnak 18 800 ponttal gratulálhattunk.

A Magyar Autóklub részéről Milovukovics Györgyi főtitkár különdíjat ajánlott fel a legjobb elméleti tudással rendelkező versenyző, Rácz Imre részére. A Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa részéről pedig Dr. Hatala József különdíjat adott át a legfiatalabb döntőbe jutott versenyző, Nagy Krisztián részére.

Egy nem mindennapi verseny nem mindennapi támogatói

A két főszervező, a NiT Hungary és az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság valóban egy nem átlagos és nem hétköznapi versenyt szerveznek meg évről-évre. A szakmában már hagyománnyá váló és presztízs értékkel rendelkező eseményre díjtalan a nevezés, amely a verseny támogatóinak köszönhető. Már több éve számíthatunk a drivingcamp Hungary, a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram, a MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt., a Pappas Auto, valamint a Schmitz Cargobull támogatására.

A feladatok kidolgozásáért és lebonyolításáért pedig egy technikai csapat felel, akik évről-évre kreatívabban igyekeznek kihívás elé állítani a versenybe jutott kamionsofőröket.

Egy nap szórakozás az egész családnak

A verseny döntőjével párhuzamosan most már ötödik éve került megrendezésre az ingyenes családi nap a biztonságos közlekedés jegyében. Ennek keretében a szervezők nem csak a verseny iránt érdeklődöket, de a kis- és nagy gyermekes családokat invitálták meg egy szórakoztató, tanulságos és interaktív játékokban gazdag napra.

A gyermekek ismét biztonságos környezetben ismerkedhettek meg a közlekedés alapszabályaival, próbálhatták ki újonnan szerzett tudásukat, miközben a szülők agytekervényeiket is megmozgató programok mellett töltődhettek fel és szurkolhattak a versenyzőknek.

Kíváncsi, milyen hangulatban telt a hatodik „5 tengelyen-biztos kézzel!” vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági verseny döntője és a családi nap?

Látogasson el a honlapra, ahol még több képet tekinthet meg!

A verseny eredménytáblázatát itt tekintheti meg.