Az International Road Transport Union (IRU) átfogó kutatást tett közzé, amely felhívta a figyelmet az egész Európában, így hazánkban is komoly problémát jelentő sofőrhiányról a fuvarozók körében, írja a vezess.hu.

A mintegy ezer közúti fuvarozó céget magában foglaló kutatás szerint az Európai Unióban, Norvégiában és az Egyesült Királyságban összesen 233 ezer kamionsofőr hiányzik a munkaerőpiacról. Az előrejelzések szerint szerint, amennyiben nem történik változás, 2028-ra ez a szám akár 745 ezerre is emelkedhet. Ez a helyzet az európai tehergépkocsi-vezetők magas átlagéletkorának tulajdonítható.

Jelenleg az átlagéletkor 47 év, a hivatásos sofőrök egyharmada 55 év feletti, és várhatóan a következő 10 évben nyugdíjba vonul. Csak öt százalékuk 25 év alatti. A hiány további negatív hatásai közé tartozik, hogy a vállalatok közel fele tapasztalt termelékenység szempontjából csökkenést, 39%-uk pedig bevételcsökkenést.

Magyarországon a tehergépjármű-vezetők hiánya nyolc százalékos, ami körülbelül 9 000 főt jelent. Az állam jelenleg ezer fő számára biztosít lehetőséget a C+E kategóriás jogosítvány megszerzésére. A régióban Szlovákia és Románia küzd a legnagyobb hiánnyal, előbbiben 14% (6 000 fő), utóbbiban 10% (23 000 fő) a hiány.

A tanulmány szerint az európai vállalatok több mint 70%-a hoz intézkedéseket a sofőrök megtartása és toborzása érdekében. A vállalatok több mint fele kínál teljesítményalapú juttatásokat és fizetésemelést. Európában a kamionsofőrök átlagos bruttó fizetése 55%-kal magasabb a nemzeti minimálbérekhez képest, Hollandiában pedig a 233%-át éri el.

A vállalatok további intézkedései között szerepel a jobb járművekbe való beruházás (44%), a szakmához való hozzáférés költségeinek fedezése (35%) és a továbbképzési lehetőségek biztosítása (25%).

A tehergépkocsi-vezetői engedély és a szükséges szakmai képesítések jelentős költségekkel járnak, amelyek átlagosan a havi minimálbér 3,7-szerese Európában, ami jelentős akadályt jelent azok számára, akik e pályát fontolgatják.

Borítókép: Pexels