Minden évtizedre jut sajnos olyan baleset, amely a teljes közvélemény figyelmét felhívja a személyszállító vállalkozások felelősségére. Szigorú szabályok, mind műszaki, mind pedig egészségügyi oldalról biztosítják azt, hogy e felelősségnek megfeleljenek azon vállalkozások, amelyekre rábízzuk az életünket vagy szeretteink életét. A huszonöt éve történt pörbölyi- és a tavalyi veronai buszbaleset azonban egyaránt felteszi a kérdést:
- Hogyan történhetett meg, ha ilyen szigorúak a szabályok
- Kell-e tovább szigorítani ezeket?
- Van-e olyan módszer, amivel teljesen kizárható a hasonló eset?
A NiT Hungary, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete a magyar autóbuszos személyszállítói kör több, mint felét képviseli. A felelőssége magas, hiszen az egyetlen olyan nagylétszámú szakmai csoport, ahol a szakmai szabályok javításán és betartatásán a legszélesebb körben egyeztetni lehet.
A kormányzat tavaly óta különösen nagy figyelmet fordít a gyermekek autóbuszos utaztatására, azonban a felfokozott hangulatban a közvélemény kevés érdemi szakmai információt ismerhetett meg. Az EMMI 27/2017. (X. 18.) rendelete kifejezetten az iskolás csoportok külföldi utaztatásáról szól, míg a szakmai álláspont az, hogy nem csak a gyerekeket, hanem mindenkit várnak haza. A személyszállító szolgáltató számára minden utas élete és testi épsége egyaránt fontos! A biztonságot érintő előírások nem lehetnek különbözőek az iskolák vagy bárki más által megrendelt szolgáltatásokra vonatkozóan. Hasonlóan nem szabad különbséget tenni a belföldi- és a több napos, nemzetközi utak között sem.
Közlekedésbiztonsági kockázatot elsősorban nem az éjszakai vezetés jelent, hanem a gépkocsivezető pihenésre fordítható idejének és a pihenés minőségének korlátozása. Szemléletváltásra van szükség a megrendelők részéről: el kell fogadniuk a vezetési és pihenőidőre vonatkozó előírások indokoltságát, ezeknek az autóbuszos szolgáltató általi betartását, és ennek többletköltségeit.
„A NiT Hungary támogat minden olyan kezdeményezést, amellyel az utasbiztonság növelhető, ugyanakkor fontosnak tartja, hogy szakmailag alátámasztott, konkrét tényeken alapuló döntések szülessenek” – hangsúlyozza az érdekképviselet.
Az iskolák számára jelentősen megnehezül a megfelelő autóbuszos szolgáltató megtalálása, hiszen az országosan dömpingszerűen jelentkező igényeket csak korlátozott számú vállalkozás tudja kiszolgálni a 27/2017-es EMMI rendelet előírásai alapján, mert rendkívüli mértékben korlátozza az iskolás csoportok szállítására alkalmasnak ítélt buszok számát (pl. 13 éves jármű-életkor). A hazai járműpark jelenleg nem elegendő arra, hogy mennyiségében lefedje felmerülő igényeket. A rendelet ugyanakkor kaput nyit a kormányzat számára a járműpark-korszerűsítési pályázatok és támogatások kiszélesítésére.
A személyszállító vállalkozások képviseletében elkészítettünk az ORFK-OBB közreműködésével egy tájékoztató füzetet az iskolai kirándulást szervezők számára, hogy hogyan tudnak megfelelően felkészülni az autóbuszos utazsára. Az ingyenes tájékoztató kiadványt Dr. Palkovics László oktatásért felelős államtitkár támogatásával és jelenlétében mutattuk be, és a KLIK közreműködésével jut el a köznevelési, oktatási intézmények részére, de kézhez kapják a szülői egyesületek és közösségek is. A kisokost a NiT Hungary hozzáférhetővé teszi minden megrendelő és érdeklődő számára.
Az autóbuszos utazás tízparancsolata
A NiT Hungary ingyenes kiadványa a KLIK közreműködésével
„Meggyőződésünk, hogy a jelenlegi jogszabályi háttér és a műszaki előírások megfelelő alapot nyújtanak az autóbuszos személyszállítási szolgáltatás biztonságos és magas színvonalú ellátására” – vélekedik Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára.
E pillanatban is zajlik az egyeztetés a KILK-kel egy egységes autóbuszos személyszállítási szerződés megalkotásáért, amely minden támogatást megad az iskoláknak a megfelelő felészülésben a jövőbeni utazásokra.
A 2018-as BUSEXPO fő témája is a közlekedés- és utasbiztonság, ahol lehetőség van arra, hogy a buszos személyszállításban működő vállalkozások, a jogalkotó és a szabályok betartását ellenőrző hatóságok együtt dolgozzanak egy balesetmentesebb jövőn.
Mindenkit hazavárnak – mindenki épsége fontos, amelyért közösen kell tennünk.
Olaszországi busztragédia akta (53 cikk) – index.hu
Pörbölyön azóta két halottak napja van – index.hu
Veronai buszbaleset cikkek – 24.hu