Az új szabályozás értelmében könnyebbé és olcsóbbá válik a buszos jogosítvány megszerzése, azonban a munkaerőhiány problémája továbbra sem oldódik meg. Az új szabályozás veszélyes lehet, ha fiatal, huszonéves sofőrök ülnek a volán mögött.

A magyar kormány jelentősen megkönnyíti a D kategóriás buszvezetői jogosítvány megszerzését egy 2022-ben bevezetett jogszabály-módosítással. Az autójogosítvány birtokában bárki közvetlenül jelentkezhet buszos tanfolyamokra és vizsgázni, így nem lesz szükség a C kategóriás, nehéz-teherautós engedélyre.

A jogosítványszerzés ára is csökken, a képzések és vizsgák összességében olcsóbbak lesznek. A buszsofőrhiányt egyelőre nem enyhíti a jogszabályi könnyítés, azt a demográfiai okok és a fiatalok alacsony érdeklődése okozza.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor szerint jelenleg körülbelül húszezer buszsofőr dolgozik Magyarországon. A főtitkár emlékeztet, hogy Európa-szerte súlyos a munkaerőhiány az ágazatban, de nem gondolja, hogy pusztán a jogszabályi könnyítés jelentősen enyhítené a hazai helyzetet. Úgy látja, hogy a sofőrhiánynak elsősorban demográfiai oka van, hiszen a most Magyarországon pályán lévők átlagos életkora 45-55 évre tehető, de nagy probléma az is, hogy régóta nincs államilag finanszírozott képzés, a sofőrszakma pedig eleve nem elég vonzó a fiatalok körében, és ha mégis, rengetegen vállalnak munkát más országokban. Dittel Gábor úgy látja, azért is kétes a tervezett változás megítélése, mert közlekedésbiztonsági kockázatot jelenthet. Az új rendszerben ugyanis a néhány éve megszerzett autójogosítványával bárki, egy néhány hónapos tanfolyamot követően olyan buszt vezethet, ahol a turistajáratok esetén minimum 50-60, városi buszvezetőként pedig ennél is több utas életéért kell felelnie. Ennek ellensúlyozására a cégek továbbképzéseire nagyon hangsúly helyeződik majd a jövőben, teszi hozzá.

A közlekedésbiztonsági kockázatot jelenthet, ha túl fiatalok szerzik meg a jogosítványt, illetve a képzési és vizsgáztatási szervezetek felelőssége is nő. Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus szerint a fiatal sofőrök korai korban magasabb a baleseti arányuk, mivel a kockázatértékelésért felelős agykérgi területük fejletlen.