Az Európai Unió közlekedési szektora súlyos autóbuszos gépjárművezető hiánnyal küzd, amely a jelenlegi irányelvek mellett 2026-ra várhatóan megháromszorozódik. Erre figyelmeztetett a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége (IRU) és az Európai Személyszállítási Közlekedési Szolgáltatók Szövetsége (EPTO) az Európai Tanácsot vezető svéd elnökségnek címzett nyílt levélben.

Új irányelv

A szervezetek úgy vélik, hogy újra kellene gondolni az Európai Unió vezetői engedélyek irányelveit, és le kellene vinni a hivatásos buszsofőrök alsó korhatárát 18 évre. Jelenleg a buszsofőrökre vonatkozó minimumkorhatár 21 és 24 év között van a legtöbb uniós országban, ami nagymértékű szakadékot jelent a középiskolai tanulmányok és a szakmaválasztás között.

18 év – korhatár

A szervezetek szerint a sofőrhiány csökkentése érdekében a minimumkorhatárt 18 évre kellene lecsökkenteni. Ezzel a lépéssel a fiataloknak nem kellene éveket várniuk a szakma kiválasztására, és jelentős lépés lenne az EU károsanyag-kibocsátási céljainak elérésére, valamint a buszos közlekedés vonzóbbá tételére a személyautó-használat ellenében.