Az Európai Parlament elsöprő többséggel elfogadta a közúti közlekedési ágazat nagyszabású reformját, és ezzel véget vetett a három évig tartó intenzív vitának. 

A “mobilitási csomag” elfogadása megnyitja az utat a mintegy hárommillió tehergépkocsi-vezető munkakörülményeinek javítása, az ágazatban alkalmazott illegális gyakorlatok – például a postaládás cégek – elleni küzdelem, valamint a több mint félmillió európai fuvarozó vállalat közötti egyenlő versenyfeltételek biztosítása előtt.

“Úgy gondolom, mindenki jól jár, ha közös szabályaink vannak az egységes piacunkon, mert láttuk, hogy ha nincsenek közös szabályaink, akkor a különböző tagállamok elkezdik a saját szabályaikat meghatározni, és ez azt jelenti, hogy a piacunk nagyon széttöredezett lesz” – mondta Henna Virkkunen finn EP-képviselő.

A mobilitási csomag már régóta feszültségek forrása az Európai Unión belül, mivel földrajzi vonalak mentén osztja meg a tömböt. Egyesek azzal vádolják az új szabályokat, hogy aláássák a szolgáltatásnyújtás szabadságát, és korlátozzák a kelet-európai cégek hozzáférését a közlekedési piachoz, amelyek általában olcsóbbak, mint nyugati társaik.

A reformot vezető európai parlamenti képviselők elutasítják ezeket az állításokat.

“Ha Ön nemzetközi fuvarozást végez, cégét az A tagállamban alapítja, ahol alacsonyabbak a normák, de csak a B tagállamban dolgozik, ahol magasabbak a normák, akkor a B tagállamban kell a normákat fizetnie a járművezetőinek, hol van a korlátozás? Lehet, hogy ez egy kicsit megnöveli a költségeket, de ez végül is rendben van” – mondta Ismail Ertug német európai parlamenti képviselő.

A nyár vége előtt a sofőrök négyhetente térhetnek vissza a származási országukba, és a heti hosszú pihenőidőt a teherautójukon kívül kell tartaniuk. Az egyenlő bérekre és a piacra jutásra vonatkozó szabályokat 2022-től kell alkalmazni.

Forrás: euronews