A dél-koreai Hyundai Motor azt tervezi, hogy még ebben az évben új üzemanyagcellás teherautó-sorozatot szállít Európába.

A hidrogén lemarad az elektromos akkumulátorok mögött a zöld közlekedés terén, mert drágább, de a hívei szerint a hosszú távú szállításban a hidrogénüzemű teherautók előnyben vannak, mert nagyobb hatótávolsággal rendelkeznek.

A Hyundai és a H2 Energy svájci hidrogéngyártó vállalat közös vállalkozása, a HHM tavaly október óta ad bérbe „zöld” hidrogénes teherautókat kereskedelmi ügyfeleknek Svájcban, a világ legfejlettebb kísérleti projektje keretében.

A HHM azt tervezi, hogy jövőre más európai országokba is belép. „Németország és Hollandia a legvalószínűbb” – mondta Freymueller a Reutersnek, hozzátéve, hogy Ausztria, Norvégia, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Dánia is érdeklődik a kísérleti projektek iránt.

A Hyundai legújabb nyomulása még nagyobb nyomást gyakorol a helyi szereplőkre, amelyek saját hidrogénterveket dolgoznak ki. Ezek közé tartozik a német Daimler a svéd Volvóval és az olasz Iveco, az olasz-amerikai CNH Industrial járműgyártó egysége, amely együttműködik az alacsony károsanyag-kibocsátású teherautókat gyártó Nikolával.

„A hidrogénnel működő teherautóknak van egy döntő hátrányuk. Az eredeti energiának csak egynegyede megy a meghajtásra, háromnegyede az átalakítással elvész.” – mondta Matthias Gruendler a Traton vezérigazgatója.

A hidrogén került reflektorfénybe Európában, ahol az EU környezetvédelmi miniszterei azt szeretnék, hogy a tehergépkocsik CO2-kibocsátása a 2019-es szinthez képest 2030-ig harmadával csökkenjen. Egyes kormányok a dízelüzemanyag betiltásával és magasabb adókkal fenyegetőznek, de akár 75 százalékkal alacsonyabb útdíjakat ígérnek a környezetbarátabb járművekért.

Bár az akkumulátoros elektromos járműveknél drágábbak, a fedélzeti hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás elektromos járművek potenciálisan profitálhatnak abból, hogy Európa világelső iparágat kíván kiépíteni a hidrogéntechnológia köré.

A Berylls Strategy Advisors tanácsadó cég tanulmánya szerint 2030-ra az Európában értékesített új teherautók 25 százaléka akkumulátoros, 10 százaléka pedig üzemanyagcellás lesz. Ez az arány azonban megváltozhat, ha a zöld hidrogén elterjed, áll a tanulmányban.

Pozitív visszajelzés

A Hyundai a kedvező szabályozás, a környezettudatos ügyfelek és a megbízható vízenergia miatt választotta Svájcot a kísérleti projekt helyszínéül, amely az ország energiaellátásának 58 százalékát teszi ki.

A szén-dioxid-kibocsátás nélküli járművek esetében a helyi gépjárműadó elengedésre kerül, míg a fosszilis üzemanyaggal működő járművek minden egyes tonna CO2-kibocsátás után 800 eurót fizetnek.

„Aki látni szeretné, hogyan működik az üzemanyagcellás technológia az utakon, annak Svájcba kell mennie” – mondta Steffen Stumpp, a Berylls haszongépjárművek üzletágának vezetője.

A Hyundai használatonként fizetős kísérleti projektjével kapcsolatos első vásárlói visszajelzések pozitívnak tűnnek. A Coop élelmiszerlánc sofőrjeinek tetszik, hogy a dízelüzemű teherautókhoz hasonló hasznos teherbírás és a mindössze néhány perces tankolás mellett – mondta egy szóvivő.

„Nem volt szükség arra, hogy változtassak a vezetési stílusomon” – mondta Nadine Sigrist, a Migros kiskereskedelmi vállalat sofőrje Zürich régióban – „Ami új volt számomra, az a hatalmas gyorsulás és a csendes motor”.

Ahogy egyre több Hyundai teherautó érkezik, a svájci Alpiq áramszolgáltató azt tervezi, hogy növeli elektrolizáló kapacitását Niedergoesgenben, ahol zöld hidrogént állít elő, amelyet aztán teherautókon gázként szállítanak a töltőállomásokra.

„2 megawattról a kétszámjegyű, azaz 5-10 megawattos teljesítmény felé fogunk haladni” – mondta Amedee Murisier, az Alpiq vízenergia-termelésért felelős vezetője és a Hydrospider, az Alpiq, a Linde gázipari konszern és a H2 Energy svájci zöld hidrogénnel foglalkozó vegyesvállalat igazgatósági tagja.